Leerlingen onthullen geschiedenis van Molens Van Orshoven

In het laatste trimester van schooljaar 2021-2022 werd een dertigtal leerlingen van het Leuvense Sint-Pieterscollege elke week uit de klas gehaald om samen te werken aan verschillende projecten op maakleerplek. Zo verdiepten ze zich in de geschiedenis van de maakleerpleksite, de Molens Van Orshoven. Ontdek hieronder wat ze allemaal gemaakt en geleerd hebben op maakleerplek.

Het draaideurproject is een initiatief van het Sint-Pieterscollege en werd georganiseerd voor leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging omdat ze cognitief sterk functioneren. “Over verschillende leeftijden heen werken leerlingen wekelijks gedurende twee lesuren samen aan een project. De thema’s zijn erg uiteenlopend en zijn bedoeld om hen ruimte te geven om zichzelf te zijn, out of the box te denken en gemotiveerd te blijven binnen de schoolse context”, zegt Ingeborg Verheyden, docent Sint-Pieterscollege.

Bezoek aan het stadsarchief
Foto: Erfgoedcel Leuven, An Minnen

Een duik in het stadsarchief

De jongeren van het Sint-Pieterscollege verdiepten zich twee maanden lang in de boeiende en leerrijke geschiedenis van de Molens Van Orshoven. De eerste stop? Het stadsarchief.

Meer over bezoek stadsarchief ↗

Wet plate collodion

Naast de gevonden beelden in het stadsarchief, maakten ze ook eigen “archiefbeelden”. Met de hulp van experts Ward Collin en Wouter Elsen van Studio De Beer, trokken ze foto’s aan de hand van wet plate collodion, een vorm van fotografie dat dateert uit de 19de eeuw.

Meer over wet plate collodion ↗

Wet Plate Collodion
Foto: Erfgoedcel Leuven, Jan Crab
Podcast met Dominique Van Doren
Foto: Erfgoedcel Leuven, Jan Crab

Podcast met molenaarsdochter

Om de geschiedenis van de maakleerpleksite op een persoonlijke manier in kaart te brengen, focuste een groepje scholieren zich op het maken van een podcast met Dominique Van Doren.

Meer over de podcast ↗

Wikipedia-pagina

Een ander groepje haalde zijn beste schrijfkunsten naar boven en bundelde al hun bevindingen over de geschiedenis van de voormalige graanmolens neer in een eigen Wikipedia-pagina.

Meer over de Wikipedia-pagina ↗

Foto: Erfgoedcel Leuven, Jan Crab
Foto: Erfgoedcel Leuven, Jan Crab

maakleerplek als uitvalsbasis voor onderwijs

Met het draaideurproject willen maakleerplek en stad Leuven aantonen dat de site een uitdagende leerplek kan zijn voor (Leuvense) scholen. Hier kunnen leerlingen samen komen leren en maken. Om dit fysiek in beeld te brengen, staken enkele leerlingen de handen uit de mouwen en bouwden zij mee aan een educatieve iglo.

Meer over de educatieve iglo ↗

Bezoek aan het stadsarchief

De leerlingen kregen een rondleiding in het stadsarchief en doken de geschiedenisboeken in, op zoek naar nuttige informatie en leuke wist-je-datjes over de Molens Van Orshoven. Ook vonden de leerlingen heel wat originele foto’s in het archief van de voormalige graanmolens en haar werknemers. Enkele archiefbeelden werden vergroot en afgedrukt en kan je voortaan zien op de huidige maakleerpleksite.

Ook vonden de leerlingen heel wat originele foto’s in het archief van de voormalige graanmolens en haar werknemers. Enkele archiefbeelden werden vergroot en afgedrukt en kan je voortaan zien op de huidige maakleerpleksite.

Wet Plate Collodion

Wet plate collodion is een hands-on, ambachtelijk proces en enorm anders dan de digitale fotografie die we vandaag kennen. Na een korte toelichting van experts Wouter en Ward over een grootformaatcamera, leerden de leerlingen collodion gieten op een plaat en welke handelingen er allemaal nodig zijn in de donkere kamer (tijdens het lichtgevoelig maken en het ontwikkelen van de foto’s).

Eerst maakten de jongeren kennis met portretfotografie en maakten ze prachtige portretten van elkaar. Ten tweede gingen ze aan de slag met architecturale en stadsfotografie. De leerlingen kregen de opdracht om de foto’s die ze tijdens het bezoek aan het stadsarchief ontdekten, te reconstrueren met de collodion techniek. Naast het namaken van foto’s uit de vorige eeuw, maakten ze ook enkele fantastische plaatjes waar de moderne elementen van de maakleerpleksite mee in de compositie eindigden.

Podcast met Dominique

Dominique Van Doren is de achterkleindochter van een molenaar en conservator van de Molens Van Orshoven én heeft als kind zelf nog op de site gewoond. De ideale persoon dus om te interviewen. De podcast zit boordevol leuke anekdotes en verhalen over het reilen en zeilen van de Molens Van Orshoven. Leuvens productiehuis De Chinezen, en overbuur van maakleerplek, begeleidde de jongeren in het afnemen van het interview en in het opnemen van de podcast. De medewerkers gaven advies over het stellen van de juiste vragen en stelden hun kantoor en materiaal ter beschikking voor de opnames.

Deel 1: De molens doorheen de jaren

Deel 2: Jeugd aan de Vaartkom

Deel 3: Weg uit de Vaartkom

Deel 4: Werken in de molen

Beluister hier de volledige podcast:

Wikipedia-pagina

Voor het schrijven van de Wikipedia-pagina werden de leerlingen begeleid door een copywriter, Erfgoedcel Leuven en Wikimedia België. Ze digitaliseerden ook enkele historische foto’s uit het stadsarchief om het Wikipedia-artikel van beeldmateriaal te voorzien.

Educatieve iglo

De iglo werd ontworpen en uitgewerkt door de leerlingen van het Sint-Pieterscollege, in samenwerking met een groep jonge architecten van b00t vzw. Met een gezellige zithoek en plantjes dient de educatieve iglo in de silo’s als uitvalsbasis voor klassen en groepen die een bezoek brengen aan maakleerplek of aan de Vaartkom.

Toonmoment 10 juni 2022

Op vrijdag 10 juni 2022 stelden de leerlingen de resultaten van bovenstaande projecten voor op een officieel toonmoment op maakleerplek.

Gerelateerde berichten